یا علی(ع)  گفتیم و عشق  آغاز شد .

یا علی(ع) گفتیم و عشق آغاز شد .

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حاج آقا سلطانی صبور نماینده مردم شریف شهرستان رزن
یا علی(ع)  گفتیم و عشق  آغاز شد .

یا علی(ع) گفتیم و عشق آغاز شد .

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حاج آقا سلطانی صبور نماینده مردم شریف شهرستان رزن

حضورفعال حاج آقا سلطانی صبور در همایش میرسیدعلی همدانی در تاجیکستان




دولت تاجیکستان به منظور هفتصدمین سالگرد زاد روز میرسیدعلی همدانی از مقامات استانی همدان برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آورده است. 

به این منظور هیاتی به همراه حاج آقا سلطانی صبور در این سفر حضور دارند. ملاقات با مقامات دولت تاجیکستان، دیدار با استاندار ایالت ختلان، بازدید هیات اعزامی از مناطق فرهنگی، علمی، آموزشی و اقتصادی از برنامه های پیش بینی شده است. 

بازدید از مقبره میرسید علی همدانی، بازدید از سقاخانه و موزه، امضای یادداشت تفاهم بین استاندار همدان و ایالت کولاب همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری بین شهرداری همدان و کولاب از دیگر برنامه ها این سفر است. 

مذاکرات هیات اعزامی همدان به تاجیکستان در چهار بخش مسایل گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و علمی و آموزشی صورت می گیرد.


امیر سیدعلی‎بن‎شهابمعروف به میر سید علی همدانی (زاده: ۱۲ رجب ۷۱۴ هجری قمری همدان - درگذشت: ذیحجه ۷۸۶ هجری قمری، کُنَرعارف، عالم،شاعر ایرانی قرن هشتم و از مبلغان عمده اسلام در کشمیر هند و از بزرگان سلسله کبرویه بود. بیش از ۱۱۰ اثر به وی منسوب است. از وی بعنوان «امیر کبیر» و «شاه همدان» نیز نام برده شده‌است. بنا به برخی تحقیقات سید روح الله خمینی از نوادگان وی می‌باشد.

پدر وی حاکم همدان و از سادات حسینی بود.از او آثاری در علوم غریبه بجای مانده است.

وی برای تبلیغ اسلام سفرهای دریایی و زمینی مختلفی انجام داد از جمله: حجاز و سایر نقاط عربستان مشهد، اغلب شهرهای آسیای میانه، قفقاز، آذربایجان،سریلانکا، تبت، اما مهمترین اثر وی در کشمیر ثبت شده است.

وی دو بار طی سالهای به کشمیر سفر کرد و در محله‌ای بنام علاء الدین پوره در شهر سرینگر کنونی در کنار رودخانه جهلم مستقر شد. قطب الدین از سلسله شاهمیری بر آن منطقه حکومت می‌کرد. وی برای ساخت مدرسه دینی و کتابخانه‌ای در این منطقه اقدام کرد و هزاران نفر بدست وی به اسلام وارد شدند.

بنا به نظر عمادالدین باقی، سید روح‌الله خمینی از نوادگان وی است. در دوران پهلوی از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای «هندی زاده» نامیدن وی استفاده شد که خشم مردم را در پی داشت.[نیازمند منبع]

از اشعار معروف میر سید علی همدانی که در مقبرهٔ ایشان به نمایش گذاشته شده‌است:

پرسید عزیزی که علی اهل کجاییگفتم به ولایات علی کز همدانم
نی زان همدانم که ندانند علی رامن زان همدانم که علی را، همه دانم


با توجه به برگزاری همایش بین المللی میر سید علی همدانی در سالجاری، نام سال 94 همدان به نام این شخصیت عارف مزین شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد